Voor voorlichting en advies

voorlichting-en-advies-kattenzorg-nijmegen-pictologo

Voor voorlichting en advies

Een van onze kerntaken is voorlichting en persoonlijk advies geven.

Vandaag heb ik de gemiste telefonische oproepen van de afgelopen dagen teruggebeld. Wij zijn niet altijd telefonisch bereikbaar omdat we alleen werken met onbetaalde vrijwilligers die het werk voor Kattenzorg combineren met hun baan, gezin, hobby’s en andere bezigheden. Op onze voice mail is een telefoonnummer te horen dat mensen kunnen bellen als er haast bij is. Als dat niet zo is, dan bellen we altijd terug, alleen kan het soms een paar dagen duren.

De mensen die ons hadden gebeld hadden de volgende vragen

Het eerste telefoontje was van iemand die kerstkaarten wil bestellen, maar niet kon vinden waar ze staan bij ons op de website. Kleine moeite! Ik heb een link gestuurd. De wenskaarten zijn ook nog te koop en die staan hier.


Een mevrouw was op zoek naar een kitten. Wij hebben op dit moment geen kittens in de bemiddeling voor herplaatsing. Wij hebben haar verwezen naar de dierenasiels in de regio en geadviseerd de website van Stichting Poezensnuitjes? goed in de gaten te houden. Dat vond ze een fijne tip want ze wil het liefst een kitten in Nijmegen ophalen.


Een mevrouw was per ongeluk gekrabd door haar lieve schootkat die ze onlangs uit het asiel had gehaald. Ze vroeg zich af of ze nu met rabiës besmet kon zijn. Die kans is heel erg klein. Wij hebben daar toevallig een keer een lezersvraag over binnengekregen die we beantwoord hebben. Krabben en beten kunnen om een andere reden wel gevaar opleveren en daar hebben we dit artikel over geschreven.


Een andere beller heeft een nieuw huisgenootje en het gaat helemaal niet goed met haar 4 jaar oude kat. Wat moest ze nu doen? Naar deze mevrouw heb ik de waardevolle informatie gemaild die Praktijk voor Kattengedrag? heeft gepost. Ze heeft de nieuwkomer wel in een aparte kamer gehouden, maar nu wordt er flink gevochten. Waarschijnlijk zal ze de katten opnieuw met elkaar moeten introduceren en met deze tips is de kans heel groot dat het dan wel goedkomt!


Twee bellers heb ik niet kunnen bereiken en ik heb hun voice mail ingesproken, dat ze ons kunnen mailen met hun vraag of terug kunnen bellen.


Tot slot was er nog een iemand die twee katjes heeft overgenomen die toch wel erg angstig waren. De vraag was of deze katjes nog zullen ontdooien en hoe ze het best begeleid kunnen worden op dit moment. Ook daar heeft Praktijk voor Kattengedrag een informatieve blog over geschreven die we hebben toegezonden.


Voorlichting geven is erg leuk om te doen. Onze vrijwilligers hebben jarenlange ervaring met katten en weten de weg naar de juiste informatie!